IBM RPA (Robotic Process Automation-Robotik Süreç Otomasyonu), geleneksel RPA’ya göre daha fazla iş ve BT sürecini daha kolay ve daha hızlı otomatikleştirmenize yardımcı olur. Yazılım robotları veya botlar, görevlerini gecikme olmadan tamamlamak için yapay zeka kullanarak optimum dijital dönüşüm elde etmenizi sağlarlar.
IBM, akıllı sohbet robotları (chatbots) gibi bazı benzersiz özelliklere sahip tam özellikli, düşük kodlu bir RPA çözümü sunar.
Botlar tetiklenebilir ve insanlarla farklı şekillerde etkileşime girebilir.
Katılımlı botlar(attended bots), iş kullanıcıları tarafından kendi adlarına görevleri gerçekleştirmek üzere başlatılabilir. Katılımlı botlar, kullanıcının bilgisayarında çalışır ve o kullanıcının kimlik bilgilerini kullanarak uygulamalarla etkileşime girer. Katılımlı bot, bir görevi gerçekleştirirken, görevi tamamlamak için gereken ek bilgileri elde etmek için kullanıcıyla etkileşim kurabilir. Katılımlı botlar, Uzak Masaüstü Otomasyonu (RDA) olarak da adlandırılabilir.
Katılımsız botlar(unattended bots), belirli zamanlarda başlayacak şekilde planlanabilir ve bir görevi tamamlamak için herhangi bir insan etkileşimi gerektirmez. Katılımsız botlar, fiziksel ekranı olmayan bir bilgisayar sunucusunda çalışır, ancak yine de, tıpkı katılımlı botlar gibi, kullanıcı arayüzü ve sistem API’lerini kullanarak sistemlerle etkileşime girebilirler. Katılımlı botlardan farklı olarak katılımsız botlar, farklı uygulamalara erişmek için sistem kimlik bilgilerini kullanır. Katılımsız botlar, klasik Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) olarak da adlandırılabilir.
Chatbot’lar genellikle müşteriler tarafından yardım masası sorgularını işlemek için veya çalışanlar tarafından sanki kullanıcı başka biriyle konuşuyormuş gibi dijital asistanlar olarak kullanılır. Bir chatbot oturumu, kullanıcı tarafından metin veya ses tabanlı bir kullanıcı arabirimi kullanılarak başlatılır. Chatbot’lar, ne yapılması gerektiğini anlamak ve uygun yanıtları sağlamak için kullanıcıyla bir konuşma yürütmek üzere yapay zekayı (AI) kullanır ve belirli eylemleri gerçekleştirmek için genellikle diğer sistemlerdeki bilgileri alıp güncelleme ihtiyacı duyar. Chatbot’lara Akıllı Sanal Aracılar (IVA) da denebilir.
IBM RPA, bir kişinin masaüstü bilgisayarında etkinlik gerçekleştirirken atacağı adımları taklit ederek, geleneksel olarak insanlar tarafından gerçekleştirilen görevleri otomatikleştirmek için kullanılır.
Örneğin, birden fazla sistemden veri toplamak, verileri bir elektronik tablo içinde harmanlamak, bazı hesaplamalar yapmak ve tamamen bir insanın yapacağı şekilde kullanıcı arayüzlerini kullanarak verileri başka bir sisteme girmek için yazılım robotları oluşturulabilir. Botlar, geleneksel teknikleri kullanarak bir veritabanını sorgulamak amacıyla SQL gibi bir sistemle ya da bir REST hizmetini çağırmak için JSON/HTTP gibi sistemlerle entegre olabilirler.
Diğer örnekler şunlardır:
Microsoft Windows İşletim Sistemi Kullanımı – Dosya sistemini, panoyu, görev çubuğunu, hizmetleri kullanır, uygulamaları açar ve kapatır.
Masaüstü uygulamaları kullanımı – Web uygulamalarını, Windows uygulamalarını, Microsoft Office paketini, SAP uygulamalarını, Java uygulamalarını, uzak masaüstü uygulamalarını kullanır.
Sistemlerle etkileşim kurulması – Ana Bilgisayarlara, çağrı API’lerine, güncelleme ve sorgu veri tabanlarına erişir.
İletişim kurar – E-posta ve SMS mesajları gönderir ve okur, metin ve ses kullanarak sohbet eder.
Belgeleri okur – Yapılandırılmamış içerikten yapılandırılmış verileri çıkarır.
Yapay Zeka uygular – Bilgileri anlar, karar alır, bilgiyi uygular, öğrenir.
Belge oluşturur – PDF Raporları, MS Excel, MS Word
Verileri İşler – Şifreler, analiz eder, hesaplamalar yapar.
Dosyaları İşler – Oluşturur, yükler/indirir, aktarır.
IBM RPA Studio, iş dostu komutlardan oluşan zengin bir koleksiyona ve ekran kaydetme yeteneklerine sahip az kodlu bir yazma ortamıdır. Kullanıcılar bu özellikleri kullanarak kolayca botları oluşturup test edebilir.
Komutların kullanım alanlarından bazıları şunlardır:
Ekran kaydediciler aşağıdakiler için kullanılabilir:
IBM RPA, resimlerden, PDF belgelerinden ve metin belgelerinden metin çıkarabilir.
Optik karakter tanıma (OCR), görüntülerden metin içeriği çıkarmak için kullanılır. Normal ifadeler (RegEx) ve Doğal Dil İşleme (NLP) komutları daha sonra belirli içeriği ve adresleri, e-posta adresleri, para birimi vb. yapılandırılmış veri öğelerini ayıklamak için kullanılabilir; örneğin metni Yeni Politika, Talep ve Şikayet gibi farklı kategorilerde sınıflandırabilir.
PDF komutları, PDF belgelerinin içeriğini (resimler/metin) karşılaştırmak, birleştirmek, ayıklamak ve alan değerlerini ayarlamak için kullanılabilir. IBM RPA Studio, kullanıcıların, PDF komutlarıyla refere edilen içeriği (bölgelerin ve alanların) kolayca bulmasını sağlamak için, PDF belgesini görüntülemek amacıyla da kullanılabilir.
Metin ayıklanırken ABBYY, Google Tesseract ve Google Cloud Vision (GCV) dahil olmak üzere farklı OCR motorları seçilebilir. ABBYY ve Google Tesseract kullanan sınırsız OCR IBM RPA’ya dahildir. Kullanıcıların, GCV OCR için ayrıca lisanslama almaları gerekir.
IBM RPA chatbots (sohbet robotları), katılımlı ve katılımsız robotlar oluşturmak için kullanılan RPA Scripting dili kullanılarak oluşturulabilir; ayrı bir dile ihtiyaç yoktur, Chatbot oluştururken RPA yeteneklerinden yararlanmak için ek entegrasyon gerektirmez. IBM RPA Studio’da bulunan RPA komutları kullanılarak dakikalar içinde basit bir chatbot oluşturulabilir. RPA komutları, bir kişiyle konuşmayı düzenlemek, kişinin ne dediğini anlamak ve uygun bir yanıt vermek için kullanılır. Sohbet komutları, kullanıcıya bir soru sormak ve yanıtı işlemek veya sadece bir şey söylemek için kullanılabilir.