Şirketler dijital dönüşüm alanına hızla girerken, pazarlarında rekabet üstünlüğünü koruma arayışlarında sayısız zorlukla karşı karşıya kalıyorlar. Bu engellerin aşılmasında kurumsal mimari ve yapay zeka (AI) önemli oyuncular olarak ortaya çıkıyor. Bu iki güç uyumlu bir şekilde iş birliği yaparak kapsamlı bir dijital dönüşüme giden yolculuğu hızlandırmak ve sağlamlaştırmak için birbirlerinin büyümesini teşvik ediyor.
Birkaç yıldır dijital, iş büyümesinin motoru olarak görülüyor. ACSEL Büyüme ve Dijital Barometresi’ne göre 2021’de 20’den fazla çalışanı olan şirketlerin %63’ü dijital dönüşümü bir büyüme fırsatı olarak değerlendirdi ve ankete katılan kuruluşların %41’i dijitalin ciro zorluklarına doğrudan katkıda bulunduğuna inanıyordu.
Bununla birlikte, şirketlerin çoğunluğu netliğe sahip ve dijital teknolojinin, organizasyonel yönlerden temel bilgi sistemlerine kadar uzanan, ele alınması gereken belirli bir dizi zorluğa yol açtığını kabul ediyor. Bu öngörü özellikle Adobe’nin Dijital Eğilimler 2022 raporunda da yansıtılıyor. Aslında bu zorluklarla yüzleşmek, misyonlarını kolaylaştırmak için yapay zekanın gücünden yararlanabilen kurumsal mimarın temel sorumluluklarıyla uyumludur. Eş zamanlı olarak yapay zeka girişimleri, başarı olasılıklarını artırmak için kurumsal mimarinin aktivitelerinden yararlanabilir.
Yapay zeka kurumsal mimari için bir değer olabilir. Giderek daha karmaşık hale gelen, gelişen ve giderek daha esnek bir çevreye sahip olan (Bulut, Edge vb.) bilgi sistemleriyle şirketin BT haritasını güncel tutmak zor bir iş olabilir. Bu görev, yalnızca zaman alıcı ve sıkıcı olmakla kalmayıp aynı zamanda bir şirketin bilgi sisteminin hızlı gelişimi nedeniyle son derece tekrarlayan teknik ve insani süreçlerin yanı sıra uygulamaların da sınıflandırılmasını içerir.
Bu senaryoda yapay zeka, bu görevleri kolaylaştırma ve yerine getirmeyi sağlama potansiyeline sahiptir. Ancak bu, daha fazla değer sunmak için özel olarak tasarlanmış özel araçların varlığına bağlıdır. Üretken yapay zeka çözümleri, süreç açıklama diyagramlarının otomatik olarak oluşturulması ve sürekli güncellenmesi konusunda öne çıkıyor. Bu nedenle asıl zorluk, bu araçların belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde etkili bir şekilde özelleştirilmesinde yatmaktadır.
Kurumsal mimari değer zincirinin diğer ucunda yapay zeka, kurumsal mimar ile organizasyonun geri kalanı arasındaki iletişimde de önemli bir rol oynayabilir. Kurumsal mimarın misyonu diğer departmanlar tarafından her zaman anlaşılmayabilir ve bu da kurumsal mimarinin katma değerinin görünürlüğünü etkileyebilir. Yapay zeka, bilginin kurumsal mimardan kuruluş genelindeki meslektaşlara yayılmasına yardımcı olarak EA’nın iş değerinin daha iyi anlaşılmasını sağlayabilir.
Yapay zeka çözümlerini gerçek bir asistan olarak kullanan kurumsal mimar, farklı ekiplerle insan etkileşimini destekleyerek iş hızlandırıcı rolünü daha iyi yerine getirecek.
Bir organizasyonda yapay zeka ve yapay zekanın otomasyona katkılarıyla ilgilenen tek kişi elbette kurumsal mimar değildir. Ancak günümüzde kurumlardaki yapay zeka projelerinin başarısızlık oranının %80 olduğu tahmin ediliyor. Başarısızlıklar genellikle bağlam veya zenginlikten yoksun verilerin kullanımıyla veya daha genel olarak şirketin stratejisiyle uyumlu olmayan projelerle bağlantılıdır.
Kurumsal mimari, yapay zeka projelerinin başarı oranını artırma potansiyeline sahiptir. Kurumsal mimari içindeki ortak hedeflerden biri, şirket genelindeki veri paylaşım süreçlerini bağlamsallaştırmak ve geliştirmektir. Yapay zeka proje liderleri, kurumsal mimarla el ele çalışarak daha kaliteli verilere güvenebilir ve böylece doğru verilere dayalı gerçek anlamda değer yaratan projeler geliştirebilir. ve sağlam veritabanları.
Yapay zekanın temellerinden biri eğitimidir. Eğitim verilere dayanmaktadır ve bu veriler kısmiyse, eskiyse, bağlamdan veya zenginlikten yoksunsa veya hatta yanlışsa, yapay zeka algoritmasına bilişsel önyargıların dahil edilmesi ve yanıtların çarpıtılması gibi önemli bir risk vardır.
Kurumsal mimarın yapay zeka projelerine katılım yoluyla derinlemesine çalışması bu riski azaltabilir. Doğru verilerin daha kaliteli ve güçlendirilmiş kontrolünün yanı sıra kurumsal mimar, kullanılabilir verilerin sertifikasyonunu da sağlayacaktır. Bu, AI projesinin yaratıcılarının ve gelecekteki kullanıcılarının güvenilir, kaliteli verilere dayalı olarak kesin ve ilgili yanıtlar almasını garanti eder.
Sonuçta, şirketin dijital varlıklarının koruyucusu olarak kurumsal mimar, yapay zeka modellerinin ve algoritmalarının geliştirilmesi ve güvenliğiyle aktif olarak ilgilenmede bütünleyici bir rol oynayacak. Bilgi sisteminin herhangi bir uygulamasında olduğu gibi, bu eğitilmiş algoritmalar artık yapay zeka projelerinin zaman içinde başarısını sağlamak için korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesi gereken şirketin aktif değerleri (varlıkları) olarak düşünülmelidir ve buna bağlı olarak tüm organizasyonun başarısı.